Må bra efter graviditeten

pregnant loose skin fat belly_326611607

En graviditet kan tära på kroppen. Förutom att man går upp och ned i vikt väldigt hastigt, kan man också drabbas av foglossningar, illamående och diverse krämpor. Efter förlossningen gäller det att börja bygga upp kroppen på nytt så du trivs med dig själv och tar dig igenom småbarnsåren!

En sak som många lägger stor vikt vid, är att få komma i sina gamla kläder igen. Att gå ned i vikt och jobba upp styrka och stabilitet i rygg och mage brukar höra till det vanliga.

Det är dock svårt att få tillbaka sina gamla former. Många får celluliter och bristningar runt rumpa, mage och höfter. En del får också hängande hud som inte kan dra ihop sig igen. Detta är vanligt när man har gått upp mycket i vikt under graviditeten. Får man löshud på magen finns det bara en lösning och det är genom en mindre operation. Man kallar det för bukplastik. En plastikkirurg skär bort den överflödiga huden, sträcker huden runt magen och syr fast den med huden under naveln. Det lämnar ett ärr från höft till höft som oftast bleknar med åren och är knappt synbart efter cirka fem år.

En annan anledningar varför man får löshud är att de raka, främre magmusklerna delar på sig för att göra plats för barnet. Har de väl delats kan de ibland inte dra ihop sig igen, detta måste göras kirurgiskt men det är inte nödvändigt. Det går att leva med delade magmuskler fram så länge man tränar och håller koll på hållning och styrka. Separerade magmuskler gör att man förlorar midjan och ger mer plats för magen och tarmarna. Det kan leda till förstoppning eftersom tarmarna lägger sig onaturligt när de får mer plats.

Foglossningar drabbar många under graviditeten. Då får man en molande eller huggande smärta runt bäcken och korsryggen. Den brukar uppkomma i mitten av graviditeten och kan hålla i sig i flera månader. Det kan vara svårt att gå i trappor, sitta på golvet eller att stå för länge. Det här är en av få gånger man har en anledning att ta hissen istället för trapporna!

Man ska alltid träna och röra på sig i vardagen, så länge barnmorskan säger att det är okej. Om man tränar och promenerar under graviditeten, kan det vara lättare att genomgå förlossningen och undvika stora viktuppgång. Fortsätter man med regimen efter förlossningen kommer man snabbare att komma i form, må bättre, och slipper problem och krämpor.