Slutaröka-tips

Det är inte så förfärligt många år sedan rökning var ett allmänt accepterat samhällsfenomen. Den som tittar på filmer eller dokumentärer så nära i tiden som på 70-talet kan se att det fortfarande var mycket utbrett.
Nej tack
När de vetenskapliga rapporterna om rökningens faror blev mer allmänt kända och diskuterade började rökningens återtåg. Under de senaste 20-30 åren har rökandet motats undan i samhället sakta men säkert genom rökförbud på arbetsplatser och kaféer. Idag uppgår antalet rökare till cirka 10 % av den vuxna befolkningen. De flesta av dessa är kraftigt beroende av nikotinet efter många års rökande. En del menar att detta beroende är att jämställa med sjukdom.

I den här artikeln finns det några bra tips på hur man kan sluta röka. Mest av allt handlar det om att vara motiverad först och främst. Utan viljan kommer det inte hålla i längden. Här kommer en sammanfattning av några av tipsen:

Sök hjälp

Ta hjälp av familj och vänner. Be dem att peppa dig och om det behövs, sök vårdhjälp. Hos din lokala vårdcentral har de garanterat ett rökavvänjningsprogram som du kan använda dig av.

Skapa nya vanor

Åtta av tio rökare säger sig på direkt fråga vilja sluta med rökningen men klarar inte av det på egen hand. Ibland kan det vara bra att ersätta en ovana med ett nyttigare alternativ. E-cigaretter är bättre både för din hälsa och för miljön. De är dessutom billigare och har en massa andra fördelar.

Ta hand om dig själv

Försök att äta nyttigt och näringsrikt så att kroppen kan återhämta sig. Drick mycket vatten, rökavvänjning kan leda till muntorrhet och vatten kan också hjälpa dig att dämpa ditt röksug. Framförallt, var stolt över att du lyckas och unna dig något som en belöning, det kommer också tjäna som en morot för att inte börja igen.