Smärtlindring

back pain

Många av oss upplever kroppslig smärta någon gång i livet, antingen på grund av en olycka eller händelse, eller värk som kommer smygande på ett mer subtilt sätt. Oavsett anledning och smärtkälla ska ingen behöva gå och ha ont till vardags, men trots det är det många som har vant sig vid sina smärtor och att ha ont i nacke eller rygg är tyvärr ofta vanligt förekommande.

I värsta fall hämmar det ens vardag så pass mycket att man sjukskriver sig från jobb eller skola, men så behöver det inte vara. Idag finns det bra smärtlindringsmetoder som inte innebär medicin och piller och som effektivt arbetar med problemet på djupet.

Det finns flera sätt att arbeta med smärtlindring på och olika metoder ger direkt eller långsiktig verkan. Att behandla det smärtande området varmt eller kallt kan ge en behaglig smärtlindring för stunden, och detsamma gäller om man väljer att ta en värktablett. Men det gör inte att smärtan försvinner helt, för oftast beror det på långt mer avancerade mekanismer än så.

Har du under en längre tid haft ont i till exempel ryggen kan det vara en bra idé att söka upp en naprapat, som till exempel naprapatiska.se där en duktig naprapat kan ta reda på orsaken till värken och därefter ge förslag och tips på effektiv smärtlindring. På så vis jobbar man inte runt problemet utan tar tag i det från grunden, och varför smärtan uppstod från början. Smärtlindring kan vara olika övningar, akupunktur, triggerpunktsbehandling och justering av stela leder beroende på var du har ont. Många forskningsrapporter bekräftar också rörelse och motion som effektiva medel för att lindra smärtan.

När du rör på dig sätts blodcirkulationen igång och kvaliteten i leder och muskler förbättras. För lite motion är också en vanlig orsak till att smärta kan uppstå, så kom ihåg att röra på dig och ta pauser emellanåt – både för att smärtlindra och att förebygga.