Träna för hälsans skull

Träning eller motion är något som alla egentligen borde syssla med i någon form, framför allt eftersom man faktiskt mår mycket bättre om man rör på sig på ett eller annat sätt. Här kommer några olika tips på hur man kan röra på sig samt varför det är bra.

Kvinna som tränar på roddmaskin

Konditionsträning

Någon typ av konditionsträning är den kanske allra bästa formen av träning. Många associerar kanske främst konditionsträning med löpning, men faktum är det finns många andra sätt man kan träna kondition på, som till exempel cykling, skidåkning, inlinesåkning eller simning.

Något som dock är viktigt om man tränar mycket konditionsträning i form av exempelvis löpning är att ta hand väl hand om sina fötter, något vi tidigare skrivit om här på sajten.

Styrketräning

Styrketräning är också något som är bra för hälsan. Att träna styrketräning 1-2 ggr/vecka i 20-30 min har stor effekt på kroppen. Många tror kanske att man måste pallra sig iväg till gymmet för att träna styrketräning, vilket är helt fel då det går precis lika bra att träna hemma på köksgolvet med kroppen som motstånd. På nätet går det att hitta många bra träningsprogram som fungerar alldeles utmärkt för hemmabruk.

Tränar man mycket styrketräning är det viktigt att äta rätt och se till att kroppen får återhämta sig ordentligt mellan passen annars finns det risk för att olika typer av skador uppstår.

Träningens hälsoeffekter

Både konditionsträning och styrketräning har en rad positiva effekter på kroppen som till exempel att muskler, skelett och leder stärks samtidigt som syreupptagningsförmåga och ämnesomsättning ökar. Dessutom förbättras blodcirkulationen och immunförsvaret stärks.

Även den själsiga delen av kroppen mår bättre av konditionsträning eftersom kroppens produktion av dopamin, endorfin och serotonin ökar, vilket leder till minskad stress och oro.