Vårda kroppen med vardagsmotion

PromenadAtt ta hand om kroppen är något som kan göras på en rad olika sätt. Motion är en del som är viktig och bör vara en del av vardagen.
Dock så är det en hel del människor som inte är några större fan av utförandet av motion eftersom det är jobbigt. Men lugn, det finns något för er också! här tänkte vi berätta om lite lågintensiva motionsformer samt saker i vardagen som är både lätta och ibland sköna att utföra. Dessutom så bidrar de till en hälsosam livsstil.

Promenader

Promenader skulle vi vilja hävda att det är den bästa formen av lågintensiv motion. Dels för att den kanske är den av exemplen som påverkar förbränning mest och aktiverar många av musklerna som även är aktiva vid löpning. Att promenera en halvtimme om dagen med en god vän eller med något man tycker om i hörlurarna är ett utmärkt sätt att motionera utan att det behöver kännas så ansträngande psykiskt som det kan göra när man vet om att ett hårt träningspass väntar, exempelvis efter jobbet.

Alternativt så kan man ju gå till och ifrån jobbet/skolan istället för att ta bussen eller bilen.

Ta trapporna

Ett klassiskt tips som också hör till avdelningen vardagsmotion är att ta trapporna istället för att åka hiss eller rulltrappa. Det kanske inte låter som så mycket till motion, men i längden så blir det en hel del trappsteg du går istället för att bara åka med. Ni vet, många bäckar små brukar det ju heta.

Simma

Till sist så kommer en aktivitet som kanske inte kan ses riktigt som vardagsmotion men likväl som något som går att utöva lågintensivt. Dessutom så kan det vara rätt skönt och avslappnande att få komma sig till simhallen för att simma några längder. Dels så får du skonsam motion i vattnet, dels så kan du ta det precis hur lugnt du vill och dels så kommer du iväg en stund från den uppkopplade världen med telefoner och datorer som vi annars har intill oss mestadels av vår vakna tid idag.